רב שרקי

שאלנו
לכבוד הרב שרקי שלום וברכה וברכת חתימה טובה!
 אנו קבוצת חברים הלומדים תורה ומנסים לגלות את אמיתה כפי שניתנה בסיני ונמסרה לנו במסורת חז"ל. בלימודנו שמנו לב לנקודת תפנית מדאיגה שחלה לפני כמה שנים אשר הכניסה מבוכה בעם ישראל וגרמה להשחתת הדת בדרכים שונות.
בשנים האחרונות החלה פריחה של לימוד החסידות והשקפות רוחניות לגבי עניינים שונים בדת. כשתרנו אחר אבותיהם של הללו גילינו שכולם נובעים ממקור אחד, מעיין הקבלה ומיני אז התחלנו ללמוד אודותיה. לתדהמתנו הרבה גילינו שמדובר באוסף השקפות, אשר נולדו החל מהמאה ה- 12 למניינם וכולם ללא יוצא מן הכלל ללא מסורת. השקפות אלו, כמו גלגול נשמות, הספירות ותיאורים של האלוקות לא רק שאינם מופיעים בדברי חז"ל, הגאונים וראשוני הראשונים, אלא אף סותרים אותם ממש. כאילו מדובר בשתי דתות. אפילו ספר הזוהר, אשר חונכנו כאילו נכתב ע"י התנא רבי שמעון בר-יוחאי התגלה בפשטות כזיוף מסוף המאה ה- 13 למניינם.
שאלנו רבנים ומקובלים והתשובות שקיבלנו מכוונות לנקודה עיקרית אחת והיא שהתוקף לקבלה על רעיונותיה הוא האר"י הקדוש הרשאי לתקף דעות והשקפות גם אם אין להן שום מסורת. גילינו כי דמותו של האר"י היא יותר אגדה מאשר מציאות. כלומר, הוא לא כתב בחייו שום ספר ואורחות חייו טרם הגיעו לארץ אינן ברורות עד תום. שהותו בארץ הייתה קצרה מאוד, כשנתיים עד שנפטר וסיפורי המופתים, אשר נכתבו אודותיו מביכות בגוזמותיהן הנשמעות כבדיה בעיני כל קורא כנה וישר.
נראה שהאר"י הנו דמות פיקטיבית (מציאותית אך שונה מהסיפורים אודותיה), אשר נועדה לבסס דת חדשה אשר קמה שנים אחר מותו ממש כשם שיש"ו הנו דמות פיקטיבית אשר נועדה לבסס דת חדשה אשר קמה שנים אחר מותו. האין כאן שתי דתות? מדוע המאמינים בקבלה לא מכריזים על דת חדשה דת האר"י כשם שהנוצרים הכריזו על דת חדשה של יש"ו הנוצרי?
לאחרונה הציעו לנו לארח רב מקובל (המכהן כרב עיר) וחשבנו אולי יענה הוא על שאלותינו, אך כמו במקרים אחרים דבריו רק חיזקו את שאלותינו. מצורף קישור לסרטון קצרצר המתמצת את תשובתו של הרב המקובל:
https://drive.google.com/open?id=0BynQdtn6LgjzQjN4Vjc0eEp2ZUU
 אנו מצרפים כאן קישור נוסף לאתר המכיל חומר לימודי שרוכז ע"י החברים הפונים כאן לכבוד הרב בשאלה שלמעלה.
https://milhemet-tora.blogspot.co.il/

תשובת הרב אורי שרקי
עיין "במעגלי הנגלה והנסתר" לרבי הלל צייטלין במאמר על קדמות המסתורין בישראל.

שאלנו
נראה שיש כאן בלבול. "במעגלי הנגלה והנסתר" זה מאמר של ישראל וינשטוק העוסק בעיקר סביב ספר הבהיר. מצאתי את המאמר של צייטלין כנפרד מהמאמר הקודם.
עברתי על המאמר, חלקו בעיון ובחלקו בזריזות ולצערי הכותב אינו כנה עם העובדות. הכותב מעלה תמיהות לכאורה וממציא תשובות שאינן הכרחיות לפתרון התמיהה שלעתים כלל אינה קיימת. חלק מהתמיהות משוללת מיסודן. לדוגמא:
א. בהתייחסו לטעמי המצוות הוא כותב: "אלא ודאי ששרשן של מצוות מופלא הוא... בכל פרט ופרט תלויות עליתם וירידתם של עולמות" (סוף עמוד 281) – מניין הקביעה שעולמות עליונים מושפעים מקיום פרטי המצוות? ההתנסחות "אלא ודאי" היא למעשה בריחה מהצורך להוכיח. זה ממש לא וודאי.
ב. בהתייחסו לסודות שמעבר לפשט הוא כותב: "באפן זה אין לך כל דבר בעולם.. שאיננו מרמז בתורה" (עמוד 283) – גם כאן כותב המאמר קובע עובדה ללא שום ביסוס. גם אם יש סוד מאחורי הכתובים מניין לו שהם מורים על כל דבר ועניין שבעולם?
כל המאמר הוא כזה. הכותב פשוט ממציא תשובות שאינן הכרחיות וקובע אותם כעובדה מוגמרת. לעיתים העובדות שהוא ממציא מביכות כל קורא ביקורתי וקשה לקרוא אותן. הוא קובע שמסורת הסוד דילגה על רבי סעדיה גאון, הרמב"ם וכל חכמי ספרד הראשונים אך לא פסחה על רבנים אחרים אשר חיו בארצות אשכנז שכלל לא באו במגע עם הגאונים מעתיקי השמועה. הוא מייחס את העברת מסורת הקבלה מאבו אהרון לחכמי אשכנז וספרד, אך מניין לו שלאבו אהרון אכן הייתה מסורת כזו?
החלק החשוב במאמר הוא דווקא הטענות שהוא מציג כנגד הקבלה כהקדמה להפרחתן. טענות שהוא לא הצליח להשיב עליהן.
שאלה פשוטה שאלנו. מסורת הקבלה מרשב"י לאר"י מהיכן הגיעה? הרי הם חיו בתקופות שונות. מי העביר לאר"י את מסורת הקבלה שתלמידיו הפיצו?

תשובת הרב אורי שרקי
עליך ללמוד את תולדות המסתורין בספרים הרבים הדנים בכך.
באופן כללי, יש לדון האם תתכן מסורת דתית מורכבת ללא תורה אזוטרית. לדעתי התשובה ברורה: לא יתכן.

שאלנו
שלום לרב וחג שמח!
א. כמובן שעיינו בספרים. חלק בעיון חלק קצת פחות, אך אין שם מענה לגבי רצף המסורת, כפי ששאלנו
ב. קיום תורת סוד במסורת דתית זו הנחה, אך מה הראיה לכך?
ג. גם אם הנחה זו מתקיימת. מי ערב לכך ש"תורת הסוד" החדשה היא האמיתית?
בסופו של דבר מדובר בהנחות. האם יש איזשהו רצף עובדתי במסורת שבין רשב"י לאר"י? אשמח אם הרב ירחיב לגבי השקפתו בעניין המדד לבחינת מסורת.


על כך לא זכינו לתשובה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תכתובת

שמואל אליהו